Thursday, June 7, 2012

cinta dan FB BAB1



BAB 1
Lina aku nak air milo tau , jangan bancuh air Nescafe ,sebab  hari ni aku nak tukar selera! Kata liza dengan muka selamba.
              "Mmm dah lah aku buat sarapan , minum pun nak aku bancuh jugak yee, kata aku dengan memerli ", 
      "alah lina ape yang kau buat semua nya sedap , karang kalau aku buat kan , tak jadi air pulak ! "jawab liza ..
      aku hanya mampu tersenyum, sememang nya liza pandai memujuk , dan aku selesa berkawan dengan dia .sebaik lah,, rumah kami dekat hanya langkau 2 rumah aje …
             " Dah dah jangan nak buat loya buruk kat sini ye..  ni tolong aku bawak makanan dan minuman ni kat meja makan , cepat sikit karang nak pergi kerja ,! Hari ni kita dapat Bos baru . 
   "ehhh correction bukan kita ye tapi kau je, aku keje bahagian pembinaan , awak tu bahagian majalah ye." kata liza 
                Pada mulanya aku sewa kat sini dulu , disebab kan aku nak sambung berlajar, walaupun ayah aku dato tapi aku suka hidup berdikari. Aku tak sangka juga liza kawan satu kolej , dan satu pejabat, kami sama-sama belajar dalam kos yang sama ! kami juga sama-sama sambung master. Sebab tu lah aku dengan liza menjadi rapat , tambahan lagi kami berjiran lagi lah.. liza pun dari keluarga berada . tapi dia sama macam aku ingin hidup berdikari..
      Bak kata pujangga susah-susah dahulu senang- senang kemudian… itu lah prinsip aku dan liza … 

        "Lina mana bos baru kau ? tak sampai lagi ker?.". 
         " ishh kau ni busyberbody  betul lah,sanggup kau ye turun bawah untuk tengok bos baru aku , . yang tak tahu status dia.. yeee gatai nooo mu ni,,bebel aku pada liza
      " Ala kedekut ilmu lah kau ni.."
          ehh cik liza ape kene mengena kedekut ilmu dengan sikap busyberbody kau tu arr. Tanya aku memerli. 
      "Dahlah aku nak naik ofis bye lina lunch nanti , kat tempat biasa ye." 
       " Hmm ye lah liza "


Lina kau tolong ambilkan telur asen ye, dah alang-alang kau ambik lauk ,  
       "ishh kau ni kacau betul lah, ye lah  ade apa-apa lagi tak tuan puteri ?? Tanya aku memerli liza , dan berlalu."   
            Aduh.. eh maaf cik .! s aku terlangar seseorang sewaktu mengambil makanan
  "kalau ye pun lapar tahap gaban mata tu boleh tak pandang depan , buta ker? Arrr makcik oiii.."
         " Eh sorry, minta maaf ." kataku takut-takut .
    " lain kali mata tu letak kat lutut , atau pun letak kat belakang kepala senang nak pandang orang. Faham!!! "
          Ekeleeh mamat ni sudah melampau ye, kau pikir aku ni robot boleh sesuka hati nak pindah-pindah kan mata aku, kalau boleh dah lama aku buat lah, sebaik lah aku masih ade tahap kesabaran yang tinggi huiii, kata aku dalam hati
         "Oiii mamat poyo , selamber kau je nak maki kawan aku ye, ko pikir ko bagus sangat arr, orang terlangar sikit , pun nak maki-maki, tak guna lah kau ni. muka je hensome , pakaian smart tapi perangai mengalah kan kere kat belakang kampong aku tahu tak . kawan saya langar sikit je kot tu pun sampai nak maki –maki mana pergi budi bahasa dalan diri kau arr.. marah liza pada mamat poyo tu."
            " Dah lah malas aku nak layan pompuan ni , menyusahkan hidup je. mat kira , kalau lama saya kat sini makin panas lah. Lebih baik pergi kerja lagi best "
             " Bla lah kau nak, tunjuk macho konon,"
    " dah lah liza malu orang tengok, pujuk aku, "
      "kau tu kenapa diam je dia maki kau , ishh lembik lah kau ni , senang kena buli. Bebel liza . "
       "biar lah orang buat kita jangan kita buat orang yeee  , kata aku "

Salina bos baru dah sampai , dia kata kalau kau datang, dia nak jumpa kau , dan beri tugasan untuk kau!" kata siti rakan sepejabat aku.
     " Ye ker? Takut lah aku," 
     " ape nak takut nya bos baik orangnya tapi.....
            " tapi apa? jantung aku rasa berdegup-degup ..
    " mulut dia je leser sikit , pergi lah jumpa."
       Tuk tuk aku mengetuk pintu bilik bos baru aku 
           "assalamualaikum !, 
           "waalaikumussalam masuk." dengar suara pun dah garang hmmm ya allah selamat kan lah hambamu ni dari pada nya .
          Kaki aku mengeletar, aku rasa mamat ni macam pernah  nampak lah. Kata aku dalam hati. 
         "Encik tadi ade cari saya kan ada, apa-apa yang perlu saya bantu?"
         Tiba-tiba bos baru ku mendongak kearah aku ." AWAK!!! Kata aku dan bos baru aku serentak.
       " Eeerr err encik maaf kan saya pasal tadi , tolong lah maaf kan saya , saya janji tak buat lagi ."kata aku laju,
         " isssh diam lah , awak ni rupa nya pembantu saya . hmmm boleh tahan , kata bos baru aku sambil pusing mengelilingi aku.. saya ni jenis yang tak bawak masalah dari luar masuk ke dalam kerja ni. hmm saya maaf kan awak , tapi dengan satu syarat!!                    


        aduh bersyarat-syarat lah pulak ,kata aku dalam hati,"Syarat apa ye encik? "


         "Awak kena buat kan saya tart cheese tiap-tiap hari untuk saya  ok.. faham ?"
     
     "   tapi encik,. " tampa sempat aku memberi keputusan , selamba badak die je nak wat keputusan utk aku . kata aku geram dalam hati.
       "No tapi-tapi ye. Awak kalau tak pandai buat , awak kene pandaikan juga ye. Saya tak nak cheese tart yang beli kat luar kalau saya tahu , siap lah awak dan kawan awak tu ye." 
         "Baik encik .' hanya itu saje jawapan yang aku ada.
    " panggil saya encik fai ok, sebab nama saya syed faitullah azimi bin syed said omar . ye miss salina, sape Tanya nama kau ye. Kata aku dalam hati  "
    "Sekarang awak kena tahu bila meeting , bila masa out station ye.      
      "Baik encik fai ."jawab aku malas "
      "bagus sekarang boleh keluar , ingat lepas ni awak search google cari resepi cheese tart ye, ade lah faedah nya daripada buka facebook , tak lah membazir duit wifi syarikat ni. katanya memerli
      aku diam dan terus berlalu
    " Ishhh geramnya aku, suka sangat buli orang , dia ingat aku ni ape. Dah lah tiap-tiap hari dia nak aku buat cheese tart , aku taruk racun baru tahu senang , tak menyusah kan orang." kata kau perlahan
       Hari ni tak ada kerja sangat , aku nak online lah , mana lah tahu mrs ku online.malas aku nak ikut peraturan giler die tu yang menyakitkan hati.
    aku menekan butang sign in. dan teus mencari mrs ku.
 Yes mrs ku online lah   !!
Assalamualaikum mrs ku..

Waalaikumussalam miss brown

Awak dah balik Malaysia kan?? Awak dah start kerja ker?

A’ah saya dah ada kat Malaysia , sekarang saya dah ada kat kerusi pejabat saya. Awak? Macam mana ? awak sedang kerja ker?

Oooo tahniah., saya sedang kerja, sekarang tak ada kerja lagi sebab bos baru masuk, awak saya geram lah pada sorang mamat ni, ..

Pasal apa?

Tadi saya terlangar dia , lepas tu dia maki bagai nak rak, geram saya tau,..

Sabar lah yee. Awak ni macam saya lah , awak tahu tak tadi ada sorang minah ni langar saya, saya marah lah , sampai kan saya senak perut tau tak dia langar , lepas tu buat muka tak bersalah je, bertambah lah saya berang,

Awak ni garang rupanya yee.. jangan lah marah sagat relax sudah..

Saya harap awak tak macam minah yang saya jumpa tu .

Insyaallah , saya harap awak pun bukan macam mamat yang tadi saya jumpa.

Awak ok lah yee, saya harus semak account syarikat , lupa nak Tanya pembantu saya , mengenai account . bye assalamualaikum..

SALINA !!!!

Waalaikumussalam .. harimau jadian memanggil saya tuu. Take care jumpa nanti insyaallah.

         "Ye encik fai ,"
" bagi saya file account syarikat , saya nak semak.  "
      Ishh sibuk je lah kacau aku , kata aku dalam hati . 
  "baik encik!" .
           "Encik ni dia file account syarikat, aku memerhatikan pergerakkan bos baru aku membuka setiap helaian kertas."
        " Nah  ambik balik , kata bos baru aku sambil menghulurkan file ."
 aku mengambil file itu dan berlalu. 
      "Nanti ,!!pangil encik fai
     "ye encik fai ada apa lagi yang perlu saya bantu?" 
  " Boleh tak buat kan milo air tabur ?"
   " milo ais tabur?"
" Macam mana buat tu encik fai?"
   " Ish awak ni , jom !! aahh pergi mana?"
 " Saya nak ajar awak buat milo ais tabur."
   " Ooo ingat kan apa lah, kata aku . "
 "kenapa? Awak ingat saya nak cabul awak ker? Saya ni bos paling berdedikasi tau , tak ingin lah saya dengan awak tu, ingat yee . mulut aku terganga , perasaan marah, sedih  bersatu tak tahu lah bila nak meletup.
      "  Heiii kakak oii termenung ye, awak ingat saya ni nak tengok awak termenung ker ?"
    " Mula –mula ambil milo dua sudu, kemudian taruk susu satu sudu setengah , lepas tu bancuh dengan air panas sikit je sebab nak bagi milo larut, lepas tu taruk air sejuk dan ais tiga ketul je jangan lebih sebab saya tak suka ais banyak  , kalau lebih siap awak . ! dan last sekali taruk milo dua sudu kat atas dan jangan kacau . dan milo ini dipanggil milo ais tabur ."Faham!!
            "   Faham kan jalan kerja tadi, saya nak awak buat milo ni setiap hari pukul  tepat 12.30 pagi  ye jangan lambat jangan cepat saya nak masa nya tepat !! ye puan salina , kata encik fai dengan gaya yang berlagak ." 
       menyampah betul lah , berlagak gila .. issshhh geram nya..kata aku dalam hati.
 
Hahahaha orang yang kita gaduh tu bos kau , terkekek kekek liza gelak kan aku, menyesal jugak cter kat dia ni. 
 "kau ni kan bukan nak rasa bersalah ker , ni sedap je ko gelak kan aku." kata aku geram  
               "  Alah jangan lah marah , lina aku rasa kan kau dengan bos kau tu ade jodoh kot ! liza memberi andaian" ,
    " ishh kau ni ke situ pulak , mana mungkin aku akan suka dengan lelaki macam tu , lain lah mr.ku aku ."
        "eleh berlagak ye kau ni, tengok nanti .!! tengok lah  ,entah-entah mr.ku tu bos kau macam mana? Liza mengangkatkan kening ."
           aku terdiam lalu aku mengejek liza dan berlalu ke bilik.ada betulnya cakap liza , hmm minta- minta lah mr ku tak macam tu.
             "Wei kau nak pergi mana tu ,aku tak habis cakap kot, !"
    " malas lah nak dengar kau cakap bukan –bukan  lebih baik aku mandi , lagi pun nak masuk magrib ni, kau pergi balik malam karang kita nak keluar makan, cepat tau jangan lambat." kata kau lagi.
              "  Hmm ye lah salina  , aku balik dulu bye assalamualaikum "  
         "waalaikumussalam , aku menutup pintu rumah dan berlalu ke bilik air. Seusai solat magrib aku bersiap-siap untuk pergi makan malam bersama liza ," fikiran aku teringat kan kata-kata liza  jodoh aku ke, encik fai tu hmmm entah lah , kenapa ye bila aku tatap mata dia jantung aku berbunyi rock .
                " Ting ting bunyi loceng rumah mengejutkan aku ,"
      " ye kejab lah liza ,bunyi loceng rumah berlantun-lantun, ishh tak reti sabar betul lah si liza nie, ye ye aku datang ni."dalam nada geram
                "  Lambat nya, aku, call kau tak jawab kau tengah buat apa ?"
  " tak ada apa-apa lah , aku tak dengar je,"
   " dah jom makan , memandang kan aku lambat aku berlanja kau ye hari ni,? "
  "Ok bagus , tengok lah kau aku melantak banyak-banyak , nak berlanjakan ,"hahahaha gelak liza seperti orang jahat, 
                          kami dberjalan beringan menuju ker parking kereta.


Kami memilih restaurant secret resepi , di sini bukan saja ada kek malah mihun , me tomyam , nasi goreng semua ada , macam-macam ada. Sementara menunggu pesanan yang kami pesan tiba , liza meminta diri  untuk  pergi ke 7E yang bersebelah restaurant ni  untuk membeli majalah ,
                       Sedang aku menlihat menu di dalam buku menu yang tersedia khas , tiba-tiba ada seorang menegur aku , 
        " assalamualaikum " seperti aku kenal suara yang memberi salam kepada aku sewaktu dulu, 
        "waalaikumussalam , aku mengangkat muka ,aku berasa terkejut dengan kehadiran lelaki itu ,
     " ni salina kan ? " tanyanya lagi. 
      "ye.jawab aku  malas .
    "kenal saya tak? 
         ofcouse aku kenal kau, kau kan kawan aku, kau pun ingat aku lagi ye,jawapan aku telah merubah kan air muka rasyid .
     " siapa tak ingat kau , kau kan fist love aku ." aku terdiam , 
    "na maaf ye aku mengungkit kisah lama kita,"
   "tak apa ."jawab aku perlahan 
   "kau datang sini dengan siapa ? kau duduk mana? Kerja kat mana? Bertubi-tubi soalan rasyid beri pada aku,"  
     "aku datang dengan liza kawan karib aku, dia pergi 7E sekejab lagi dia datang lah ,aku duduk kat kondo di titiwangsa ," perlahan-lahan aku menjawab soalan rasyid."
        "Ye ke. !Rumah kau kat situ ? "
   "ye lah kenapa? jawab aku geram
  "Aku punya rumah pun kat kawasan situ juga tapi rumah teres , "
    "oh ye ke dekat lah sangat, aku kerja kat bahagian perfesyenan,"
 ni kau Tanya aku lebih –lebih ni kau macam mana , dah khawin belum ? mak kau dah sihat ke belum?
            " Maaf  kalau aku cerita ?" katanya dengan riak muka bersalah,
  " hmm tak apa cerita lah," jawab aku lagi 
 " sebenar nya aku bukan sengaja tinggal kan kau  waktu bertunang dulu," 
   " dah lah tak payah lah ungit kisah tu lagi aku tak suka " kata aku marah"
 walau macam mana pun aku nak kau tahu kisah sebenar aku, aku tak nak kau angab aku lelaki tak berguna" kata rasyid tegas ,aku hanya mendiam kan diri,


          rasyid memulakan cerita pada petang nak berlangsungnya pertunangan kita , aku dan beberapa orang di kejar oleh orang ayah aku, di sebab kan itu kereta yang dipandu terjatuh dalam gaun dan tiada sesiapa yang temui kami , aku cuba selamat kan seorang demi , seorang ,tetapi aku hanya sempat selamat kan mak aku , kaki mak aku teruk retak , dan mengakibat kan dua belah kaki mak aku terpaksa dipotong , aku cuba hubungi kau dan cari kau dirumah , tapi malang nya kau tidak mengaktifkan telefon bimbit kau ,dan jiran rumah kau cakap kau dah pindah ke australia , maaf kan aku sayang, aku terpaksa , bukan sengaja, sampai sekarang kau masih dalam hati aku , tiada lain .
        " Kau tak perlu minta maaf kat aku, kau tak salah apa pun , takdir yang menentukan bahawa kita memang tiada jodoh, maaf kan aku kerana tersalah faham.yee aku ingat kan kau tipu aku , dan lari, sebab ayah kau  datang ke majlis masa tu , dia cakap kat orang ramai yang kau lari dan tak nak bertunang dengan aku sebab kau dah ada yang lain ."
           "Rasyid mengelap air mata aku yang mengalir di pipi dengan tisu "
     ", kenapa ayah kau buat kau dengan mak kau macam ni,? Tanya aku lgi ."
     " ayah aku nak kan harta peningaalan atuk aku , mak aku simpan harta tu untuk aku di masa depan, tetapi jangan risau ayah aku telah di penjara kan . aku sudah lama menunggu nya , akhirnya ALLAH  telah memakbulkan pemintaan aku ni.





 Lina , lina maaf ye aku lambat tadi , aku terjumpa kawan lama kat luar tadi sorry ye. kata rasyid kepada aku 
    " Hmm ye lah , liza ni kenal kan rasyid , rasyid ni liza. " asal kau tak bagi tahu kawan kau ni hensome, kalau aku tau aku pakai lawa-lawa tadi , kata liza berbisik"
" banyak songeh kau , Hmm dah cepat makan lauk dah nak sejuk dah . 
      "awak tak makan ke? "
      "Dah saya dah makan tadi dengan kawan, sekarang saya nak tengok awak makan,"         "    ish awak ni nah makan kek ni bukan ke awak suka kek ni perlawa aku ",
     " eh tak apa lah awak makan ye.." rasyid menolak 
   " ish meh sini aku makan semua tak nak kan," liza rampas kek yang ada kat tangan aku aku dengan rasyid berpandangan.. terpecah gelak kami bertiga
                Selepas makan kami berlalu pergi ke tempat letak kereta ,
 " liza kau tunggu kat kereta kejab ye ,"
              "ko nak gi mana?" tanya liza
     " Aku nak hantar rasyid kat kereta sekejab..! 
   " hmm ye lah meh kunci kereta . jangan lama-lama tau karang terlambat balik ."

                 Awak sini kejab aku memegang kepala rasyid , ni ke parut kemalangan tu , a’aah  rasyid mencapai tangan aku di atas parut di kepala dia. Sepantas kilat aku melepas kan tangan rasyid. 
                 "saya balik dulu .! "
              " maaf !! aku berlalu pergi apabila sebutan maaf keluar dari mulut rasyid aku keliru dengan perasaan aku terhadap rasyid , antara simpati atau pun kasih . tetapi tidak di nafikan perasaan aku terhadap mr ku , walaupun aku tidak pernah sekali pun berjumpa nya. Tapi aku yakin hati aku ade perasaan yang tiada beza nya dengan perasaan aku semasa bercinta dengan rasyid suatu ketika dahulu.

No comments:

Post a Comment